Om Alex Thrust

Alex Thrust
(Alle)
 
e: Turbo Thrust
u: Alexis R.C.
 
Alex är en varmblodig travare född 1999. Han är ca 165 i mankhöjd.
Alex har tränats till travet och har startat några lopp hos sin tidigare ägare/uppfödare, i Oktober 2011 bestämde hans uppfödare sig för att sälja honom då han inte hade den riktiga "gnistan" för att tävla inom travet.
Jag åkte och kollade på honom och hade planerat in att åka och kolla på flera hästar efteråt och sedan bestämma mig. Men när vi kom fram till stallet där Alex stod och jag såg honom i hagen så var det kärlek vid första ögonkastet! Jag provred lite snabbt men hade redan bestämt att jag ville ha honom!
Vi åkte hem och mamma tyckte kanske att vi borde kolla på lite fler hästar eftersom Alex är hingst och va lite bufflig när vi kollade på honom. Men Alex ville jag ha och Alex vart det!
Jag kan inte drömma om en bättre häst, han kommer inte kunna tävla Grand Prix som jag vill göra sen och han mäter sig inte prestationsmässigt med hästarna jag tränade i Italien men inget av det spelar någon roll när man har ett sådant band som vi har.
Alex är min bästa vän och han gör alltid sitt bästa för att göra rätt. Han är helt underbar och följer mig vart jag än går, han litar på mig till hundra och jag litar på honom till hundra.
Han är min ängel! Och det är ett sådant band som alla borde sträva efter att ha med sina hästar!
 
Han må vara travare men det märker man oftast inget av när man rider, han sticker aldrig iväg i full fart utan håller alltid önskat tempo, han har otroligt fint steg och trampar bra under sig. Han har från första början sökt sig ner i form själv och nu börjar han bli riktigt fin i kroppen och bygga rätt muskler.
På grund av olika problem så kunde vi inte komma igång direkt utan vi har väl egentligen kunnat börja träna ordentligt först vintern 2012.
Nu har vi kommit så långt i utbildningen att vi ska lära in galoppen ordentligt. Vid tömkörning fattar han galopp på röstkommando och min tanke är att föra det vidare genom att någon sitter på och ger galoppskänkel samtidigt som man longerar honom och ger röstkommando.
 
Våra planer och mål som det ser ut nu är att vi ska vara redo för att komma ut på lättare tävlingar i dressyr till våren 2014. Men den viktigaste planen är att bara ha massa KUL!
 
Jag är mest inriktad på dressyr och det är det jag vill tävla i. Alex älskar dressyr men gillar även hoppning så självklart har vi börjat lägga in mycket hoppning i våra scheman och planer!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback